Klantcase

The Ocean Cleanup versterkt band met donateurs en vergroot impact met Cobra

Klantcase

Klant:
The Ocean Cleanup
Product:
Sales Cloud
Doelgroep:
Non-Profit

The Ocean Cleanup versterkt band met donateurs en vergroot impact met Cobra

The Ocean Cleanup heeft een duidelijke missie: het opruimen van plastic uit onze rivieren en oceanen. Om deze missie te laten slagen, is steun vanuit de samenleving onmisbaar. Ze ontvangen donaties van uiteenlopende bedragen, waaronder veel kleine bijdragen onder de 5.000 euro. Deze kleine donaties zijn van essentieel belang voor de non-profitorganisatie, maar tot voor kort ontbrak het de organisatie aan inzicht in deze bijdragen. Daarom wilde de organisatie een beter beeld krijgen van wie hun donateurs zijn, hoe vaak en hoeveel ze doneren, en hoe ze hen optimaal kunnen betrekken bij hun missie. Daarnaast wilde The Ocean Cleanup inzicht krijgen in welke campagnes het meeste hebben bijgedragen aan het werven van nieuwe donateurs.

 

Door een gebrek aan overzicht en een efficiënt systeem voor het beheren van deze kleinere donaties, miste The Ocean Cleanup kansen om een sterke band met hun donateurs op te bouwen en ‘verloren’ donaties toch binnen te halen. De organisatie zag in dat door betere communicatie en inzicht in alle donaties, ze meer donaties kunnen verwerven. Deze verbeterde relatie- en donatiebeheer stoomt de organisatie ook klaar voor de groeiplannen die The Ocean Cleanup voor ogen heeft. Ze zijn klaar om op grotere schaal (kleine) donaties te ontvangen.

Keuze voor Cobra

Bij het zoeken naar een partner om deze uitdaging aan te pakken, koos The Ocean Cleanup voor Cobra vanwege hun diepgaande expertise in Salesforce-oplossingen, de FinDock-app en hun vermogen om maatwerkoplossingen te bieden die perfect aansluiten op de unieke behoeften van goede doelen en non-profits. Cobra’s bewezen track record in het verbeteren van donatieprocessen en hun klantgerichte aanpak spraken The Ocean Cleanup direct aan.

Oplossing

Cobra ondersteunde The Ocean Cleanup door Findock te implementeren binnen het Salesforce-platform. Met deze oplossing volgen en beheren ze nu donaties vanuit verschillende betaalplatforms zoals Paypal en Buckaroo in één overzicht. Cobra creëerde een uitgebreid storno-proces, waarbij per type fout (zoals onvoldoende saldo of een niet-bestaande rekening) een specifieke reactie die per e-mail wordt verstuurd naar de betreffende donateur. Dit zorgt voor een gerichte en persoonlijke communicatie met donateurs, wat bijdraagt aan een betere relatie en behoud van donateurs.

Bovendien zorgde Cobra voor de integratie van Stripe als aanvulling op Buckaroo, wat de donateurs de keuze geeft uit maar liefst 64 betaalmethodes. Dit maakt doneren eenvoudiger en toegankelijker voor een breder en internationaal publiek.

Om de betrokkenheid met donateurs te vergroten, werd een geautomatiseerde ‘Thank You’-mail ingesteld via Salesforce, die direct na een donatie wordt verstuurd. Deze persoonlijke touch helpt om de band met donateurs te versterken en hen te laten zien dat hun bijdrage gewaardeerd wordt.

Om het proces verder te verbeteren, werd in samenwerking met de webbouwer van The Ocean Cleanup een nieuw donatieformulier ontwikkeld. Dit formulier, gekoppeld aan Findock, bevat alleen de essentiële velden en verhoogt de gebruiksvriendelijkheid, waardoor het eenvoudiger wordt om donaties te beheren en op te volgen.

Resultaat

Dankzij de implementatie van Findock binnen Salesforce heeft The Ocean Cleanup nu een volledig en gedetailleerd overzicht van alle donaties, zowel groot als klein. Via een interactief dashboard kunnen ze eenvoudig zien in welke periodes er veel of juist weinig gedoneerd wordt, waardoor ze hun acties en campagnes beter kunnen afstemmen. Ze weten nu beter welke evenementen de meeste donateurs aantrekken en waar ze hun inspanningen het beste op kunnen richten. Hierdoor kan The Ocean Cleanup nog efficiënter werken en met hun beschikbare middelen nog meer impact maken, zodat ze hun missie – 90% van alle plastic uit de oceanen in 2040 – nog effectiever kunnen voortzetten.