Klantcase

MAF tilt fondsenwerving naar nieuwe hoogten met Salesforce NonProfit Cloud

Klantcase

Klant:
MAF
Doelgroep:
Non-Profit

MAF tilt fondsenwerving naar nieuwe hoogten met Salesforce NonProfit Cloud

Mission Aviation Fellowship (MAF) vliegt waar wegen eindigen. Met een vloot van 120 vliegtuigen bereiken ze afgelegen gebieden waar geen andere hulp kan komen. Van medische evacuaties tot het vervoeren van voedsel en medicijnen – MAF biedt essentiële ondersteuning aan gemeenschappen die vaak vergeten worden. Door de inzet van technologie en slimme logistiek maken ze een onmisbaar verschil voor duizenden mensen wereldwijd. Samen met Cobra zette MAF de stap naar Salesforce Non-Profit Cloud en onze Non-Profit Suite. Mark-Jan Bremmer, Head of Fundraising bij MAF Nederland, deelt zijn ervaringen.

De motor van MAF

MAF maakte sinds 2016 gebruik van Salesforce Sales Cloud in combinatie met Converse en CampaignSuite van Trybes voor hun donorbeheer en fondsenwerving. “Dit platform is de motor van onze organisatie en we hebben in de afgelopen jaren continu doorontwikkeld”, vertelt Mark-Jan Bremmer. “Denk bijvoorbeeld aan integraties met onze website, marketing automation, een actieplatform en een webshop. De laatste jaren liepen we echter steeds meer tegen de grenzen van het platform aan. Dit had directe impact op de ervaring van donateurs en de efficiëntie van onze giftverwerking – het kloppend hart van ons werk.”

Daarnaast ondervond MAF uitdagingen op het gebied van data-integriteit, zoals duplicaten of onjuiste gegevens. Mark-Jan: “Dit leidde soms tot situaties waarin donateurs bijvoorbeeld ten onrechte als nieuwe relaties werden benaderd, wat tot verwarring kon leiden. Dit zorgde ervoor dat het marketingteam terughoudender werd in het gebruik van geautomatiseerde processen, waardoor de organisatie vaker op handmatige werkzaamheden moest terugvallen.”

Reden tot nadenken

Naast snelheid en data-integriteit speelde ook technologie een rol in de beslissing van MAF om voor een nieuw platform te kiezen. Mark-Jan: “Converse bood ons jarenlang een solide basis, maar we zochten naar een platform dat ons niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst zou ondersteunen. Daar hadden we bij Salesforce NonProfit Cloud een goed gevoel bij. Waarom? Omdat Salesforce een dedicated ontwikkelteam heeft dat continu innoveert en zich specifiek richt op de behoeften van onze sector. Ook de aansluiting op ontwikkelingen die Salesforce doet in andere sectoren sluiten aan op dit product.”

Bovendien werd het voor MAF steeds duidelijker dat hun bestaande setup verouderd raakte. Na acht jaar intensief gebruik waren veel processen aan revisie toe, en de technologie bood niet langer de flexibiliteit en ontwikkelkracht die nodig waren voor de toekomst. De overstap naar Salesforce NonProfit Cloud en FinDock was daarom een logische stap om hun werk naar een hoger niveau te tillen. Mark-Jan: “Voor onze organisatie is het essentieel om altijd voorop te blijven lopen met technologie. Dankzij Salesforce NonProfit Cloud en de flexibiliteit van de Non-Profit Suite van Cobra kunnen we ons nu volledig richten op het verbeteren van onze fondsenwerving.”

Cobra is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de NonProfit Cloud en speelt een voortrekkersrol als partner op dit gebied".

- Mark-Jan Bremmer, Head of Fundraising bij MAF Nederland

No-brainer

Voor de ondersteuning bij de overgang naar Salesforce NonProfit Cloud schakelde MAF de hulp in van Cobra. “Voor ons was de keuze voor Cobra dus een no-brainer. Ze zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de NonProfit Cloud en spelen met hun op maat gemaakte Non-Profit Suite een voortrekkersrol als partner op dit gebied. Ze hebben al verschillende non-profitorganisaties geholpen om de stap naar Salesforce te zetten. De consultants van Cobra integreerden makkelijk in ons team en begrijpen ons dagelijkse werk.”

Relevantere interacties met donateurs

Met de overstap naar Salesforce NonProfit Cloud heeft Mission Aviation Fellowship (MAF) nu een krachtig platform dat alle donateursdata naadloos samenbrengt. “We hebben nu een geïntegreerde omgeving waarin alle informatie over donateurs en hun interactie met MAF staat. En dubbele of foutieve records kunnen nu veel beter voorkomen worden door een optimale samenwerking en integratie tussen de geautomatiseerde systemen”, aldus Mark-Jan.

Ook de verwerking van betalingen verloopt veel sneller en eenvoudiger, dankzij de integratie met FinDock en CampaignSuite op NPC. “Of het nu een incasso, iDEAL of creditcardbetaling is, elke donatie wordt via een gestroomlijnd proces verwerkt in Salesforce. Bovendien kunnen we voor bestaande donateurs het donatieproces versnellen. Bijvoorbeeld door bij een nieuwe donatie het formulier al deels in te vullen met bij ons bekende gegevens. Dit verlaagt de drempel om een gift te doen en maakt het proces voor de donateur een stuk eenvoudiger. Daarnaast kunnen we automatisch een suggestie doen voor de hoogte van de gift, gebaseerd op eerdere donaties. Het zijn kleine details die de betrokkenheid van onze donateurs verhogen en bijdragen aan een positieve ervaring.”

Daarnaast kan MAF donaties direct koppelen aan specifieke campagnes of projecten, waardoor ze meer inzicht krijgen in de herkomst en bestemming van elke gift. “We kunnen nu beter zien welke evenementen de meeste donateurs aantrekken en waar we onze inspanningen het beste op kunnen richten. Hierdoor werken we nog efficiënter en maken we met onze beschikbare middelen meer impact, zodat we onze missie nog effectiever kunnen voortzetten.”

Ook worden donaties direct gekoppeld aan de donateurs in Salesforce, waardoor MAF een compleet inzicht heeft in de donatiegeschiedenis en betalingsvoorkeuren. Dit stelt hen in staat om geefpatronen beter te voorspellen en communicatiecampagnes nog gerichter in te zetten. “We kunnen tot in detail terugzien hoe vaak donateurs hebben gegeven, welke bedragen zij doneren en via welke kanalen de communicatie het beste werkt. Zo zorgen we ervoor dat onze interacties relevanter zijn en voelen donateurs zich meer betrokken”, zegt Mark-Jan.

De volgende stap

“Met deze stap hebben we een solide basis gelegd voor verdere professionalisering van onze fondsenwerving”, vertelt Mark-Jan. “In 2016, toen we begonnen met Salesforce, werd 60% van onze giften automatisch verwerkt. Inmiddels verwerken we 95% van de donaties automatisch, met slechts 5% handmatige werkzaamheden. Ondanks dat we nu aanzienlijk meer fondsen werven dan destijds, hebben we geen extra FTE’s nodig om deze groei op te vangen. Dit geeft ons de ruimte om onze donateurs nog beter te bedienen en onze fondsenwerving te verfijnen.”

“Daarnaast onderzoeken we hoe we deze oplossing internationaal kunnen inzetten in andere MAF-landen, zodat ook zij profiteren van betere donateursinzichten en meer geautomatiseerde processen. Dit zal ons helpen om wereldwijd onze impact verder te vergroten”, besluit Mark-Jan.