Succes is het belangrijkste resultaat van het onderwijs dat ROC Midden Nederland biedt: succes tijdens de studie, succes op de arbeidsmarkt na afstuderen en bedrijfssucces voor mensen die een bedrijfsopleiding volgen. Een belangrijke fase voor de organisatie is de werving van nieuwe studenten. Bijvoorbeeld door online promotie, open dagen, informatiebijeenkomsten en andere activiteiten. “Welke stappen studenten doorlopen voordat ze zich aanmelden bij een opleiding, is voor ons duidelijk”, vertelt Irene Hes, adviseur Marketing en Communicatie bij ROC Midden Nederland.
Waar de onderwijsinstelling echter aan ontbrak, was om die informatie te vertalen naar data, aantallen en conversies tijdens open dagen, webinars of andere contactmomenten. “We wilden onze campagnes en communicatie gerichter afstemmen op de behoefte van de aankomende student. Daarvoor moeten we goed kunnen begrijpen welke reis toekomstige studenten afleggen. Vanaf het eerste contactmoment totdat ze zich aanmelden bij een opleiding. Dat inzicht hadden we in het verleden nog niet”, aldus Hes.