Klantcase

Hogeschool Utrecht brengt student en business journey in kaart met Salesforce

Klantcase

Klant:
Hogeschool Utrecht
Doelgroep:
onderwijs

Hogeschool Utrecht brengt student en business journey in kaart met Salesforce

Hogeschool Utrecht (HU) is een van de grootste hogescholen van Nederland. Met meerdere locaties in Utrecht biedt de HU hoger beroepsonderwijs aan ruim 37.000 studenten uit tientallen landen. Samen met overheden, bedrijven en andere instellingen hebben deze studenten een grote impact op de regio en de samenleving. HU biedt een breed scala aan opleidingen, variërend van beroepsonderwijs tot flexibel post-initieel onderwijs dat inspeelt op de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

HU wilde een beter inzicht krijgen in de volledige reis die een student aflegt, vanaf het eerste contactmoment, bijvoorbeeld tijdens een open dag of via de website, tot aan de inschrijving. Dit inzicht strekt zich ook uit tot na de afronding van hun studie, wanneer studenten als werkende professionals deelnemen aan contractonderwijs. Een goed begrip van de behoeften en wensen in elke fase van deze reis stelt HU in staat om de marketing en communicatie persoonlijker en effectiever af te stemmen.

Oplossing

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, koos HU voor een samenwerking met Cobra en de implementatie van Salesforce Education Cloud, Blackthorn en Salesforce Account Engagement. Deze oplossing stelt HU in staat om:

  • Gedetailleerd inzicht te krijgen in de reis van potentiële studenten vanaf het eerste contactmoment tot aan de inschrijving.
  • De mogelijkheid om gepersonaliseerd en relevant te communiceren op het moment dat het telt voor de (potentiële) student.
  • Snel en efficiënt (online) events te organiseren met veel oog voor detail en personalisatie.
  • Het traject van werkende professionals die deelnemen aan contractonderwijs te volgen, van aanmelding tot certificering en accordering.
  • Meer inzicht te krijgen in de communicatie met bedrijven rondom stageopdrachten en andere contactmomenten

Samen met Cobra heeft HU een gestroomlijnd proces opgezet, van het invullen van het aanmeldformulier door cursisten tot aan de verwerking door contractbureaumedewerkers, toetsing van certificaten, en de uiteindelijke facturatie. Dit proces is grotendeels geautomatiseerd en vereenvoudigd, wat niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar ook de ervaring voor studenten en professionals verbetert.

Resultaat

De samenwerking tussen HU en Cobra heeft geleid tot een naadloze integratie van de student journey en business journey binnen Salesforce. Enkele hoogtepunten zijn:

  • Automatisering van processen: Door de inzet van Salesforce zijn vele administratieve taken geautomatiseerd, van aanmelding tot facturatie.
  • Betere inzichten: HU heeft nu gedetailleerde inzichten in de behoeften en wensen van studenten en cursisten, waardoor marketing- en communicatiestrategieën beter kunnen worden afgestemd.
  • Efficiëntie: De automatisering van processen heeft geleid tot een aanzienlijke tijdsbesparing en vermindering van fouten.

Keuze voor Cobra

HU heeft bewust gekozen voor Cobra vanwege hun uitgebreide ervaring en expertise met Salesforce, specifiek binnen de onderwijssector. Cobra en HU spreken dezelfde taal en hebben een jarenlange samenwerking opgebouwd, wat cruciaal is voor het succes van de digitalisering van zowel de student journey als de business journey.

Toekomstvisie

De HU kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. De komende jaren zullen zij de huidige systemen verder uitbouwen en verbeteren, met als doel nog meer grip te krijgen op de student journey. Samen zullen zij verbeteringen blijven implementeren en verder werken aan continue verbetering en innovatie binnen de onderwijssector.

Met de solide basis die nu is gelegd, is Hogeschool Utrecht klaar voor de toekomst en in staat om studenten, bedrijven en werkende professionals nog beter van dienst te zijn.