Nieuws: We vieren dit jaar ons 10-jarig jubileum – Cobra Festival op 13 juni 2024, Ben jij erbij?

Klantcase

PAX brengt fondswerving op orde met Salesforce en Findock

Klantcase

Klant:
PAX
Doelgroep:
Non-profit

PAX brengt fondswerving op orde met Salesforce en Findock

Vredesorganisatie PAX zet zich in om burgers tegen oorlogsdaden te beschermen, gewapend geweld te beƫindigen en inclusieve vrede op te bouwen. De organisatie is actief in conflictgebieden over de hele wereld. Daarbij werkt PAX samen met lokale partners en mensen die geloven dat iedereen recht heeft op een waardig leven in een vreedzame samenleving. Cobra ondersteunde PAX bij de implementatie en adoptie van Salesforce Nonprofit Cloud en Findock om donateurs beter ondersteunen en slimmer nieuwe fondsen te werven.

PAX heeft de ambitie om de komende jaren te groeien. Daarvoor is de non-profitorganisatie mede afhankelijk van donateurs. Daarom wil de organisatie meer inzicht krijgen in de persoonlijke voorkeuren van donateurs. Florien Handgraaf, Senior Fondsenwerver bij PAX. ā€œAls we beter begrijpen waarom onze donateurs ons steunen, kunnen we gerichter met ze communiceren via onze wervingsactiviteiten. Zo hopen we meer donateurs te werven Ć©n willen we donateurs stimuleren om meer te geven.ā€

Maatwerk remt PAX in de ambities

Het ontbrak PAX echter aan een compleet overzicht van hun donateurs, giften en communicatie. ā€œWe gebruikten een ERP-systeem voor onze fondsenwerving, maar dat was niet geschikt voor marketing automation, geautomatiseerde workflows en andere procesverbeteringen die we wilden doorvoeren. Bovendien had onze afdeling communicatie een eigen systeem voor relatiemanagement en het versturen van e-mails. Daardoor lag informatie over onze donateurs verspreid over verschillende systemenā€, vertelt Handgraaf.

Hoewel de systemen met het nodige maatwerk op de wensen van PAX waren afgestemd, remden zij de groeiambities van de organisatie volgens Handgraaf. ā€œHet was lastig om de impact van campagnes te koppelen aan de werving van nieuwe donateurs. We hadden weinig zicht op de kosten en baten van onze marketing. Bovendien hadden we beperkt zicht op wie onze donateurs zijn, hoe vaak en hoeveel ze doneren en waar hun voorkeuren liggen. Dat maakte het lastig om persoonlijk te communiceren. Daarnaast hadden we moeite om stornoā€™s te identificeren. Als een automatische incasso mislukte, kostte het veel tijd om te achterhalen bij welke donateur we moesten zijn. Als we een bedrag opnieuw probeerden te innen, was er veel werk nodig om dat goed te verwerken in onze systemen.ā€

Slimmer en efficienter donateurs werven en koesteren

Blogartikel

5 manieren om slimmer en efficiƫnter donateurs te werven en koesteren

In dit blogartikel leggen we uit hoe je als non-profitorganisatie met slimme software sterkere relaties opbouwt en onderhoudt met donateurs.

Cobra ondersteunde PAX bij de implementatie van de Salesforce Nonprofit Cloud en Findock. Deze oplossing is speciaal ontwikkeld voor non-profitorganisaties en bevat alle belangrijke functionaliteiten die nodig zijn om de basis op orde te brengen. ā€œMet Salesforce hebben we nu Ć©Ć©n overkoepelend systeem waarin we al onze processen rondom fondswerving kunnen afhandelen,ā€ zegt Handgraaf. ā€œDaar zijn we heel blij mee, want daardoor konden we van twee systemen naar Ć©Ć©n systeem gaan. Door de integratie van Salesforce met Findock, kunnen we ook in Ć©Ć©n omgeving onze betalingen beheren: we matchen bankbestanden en donaties sneller en identificeren stornoā€™s gemakkelijker. Deze processen kosten nu veel minder tijd dan voorheen. En willen we een bedrag opnieuw proberen te innen, dan hoeven we alleen de status van de storno te veranderen met Ć©Ć©n druk op een knop.ā€

Succesvolle petitie, mede dankzij Salesforce

Timing is alles. Dat bleek toen PAX een petitie lanceerde om een oproep te doen aan de Nederlandse overheid. ā€œWij riepen het kabinet op zich kritischer uit te laten over de situatie in Palestina en IsraĆ«l en om internationale rechten te respecterenā€, legt Handgraaf uit. ā€œWe hebben de petitie volledig in Salesforce opgezet en zonder onze nieuwe omgeving hadden we het resultaat niet kunnen managen. Na vier dagen hadden we al 28.000 handtekeningen verzameld ā€” en het aantal bleef rap stijgen.ā€

Ook kan PAX mensen die hun handtekening hebben gezet nu makkelijker op de hoogte houden met Salesforce. Handgraaf: ā€œWe kunnen ze direct vanuit Salesforce berichten sturen. En in de toekomst kunnen we ze eenvoudig benaderen voor andere acties en voor steun voor ons vredeswerk. Alle gegevens staan immers in Salesforce. FinDock kunnen we gebruiken om hen diverse betaalopties te bieden en om alle betalingen in Salesforce af te handelen.ā€

Cobra is een fijne, nuchtere partij. Ze begrijpen goed wat wij willen en laten ons geduldig zien hoe we zaken zelf kunnen oppakken".

- Florien Handgraaf, Senior Fondsenwerver bij PAX

Groeiambities versterkt door Salesforce

PAX is inmiddels live en heeft een stevige basis gelegd. Volgens Handgraaf heeft de organisatie plannen om nĆ³g meer uit de oplossing te halen. Handgraaf: ā€œMomenteel bouwen we journeys en geautomatiseerde workflows. We willen ook automatisch giften matchen. En uiteindelijk is het de bedoeling om het volledige proces rondom stornoā€™s te automatiseren: van het identificeren van stornoā€™s tot het versturen van follow-up-berichten naar donateurs. In deze e-mails vragen we hen naar de reden van de storno en bieden we opties om alsnog te doneren. De koppeling tussen Salesforce en FinDock maakt dat mogelijk.ā€

Met Salesforce en FinDock kan PAX op volle kracht vooruit. ā€œWe willen meer terugkerende donateurs werven en automatische afschrijvingen faciliterenā€, vertelt Handgraaf. ā€œOok streven we ernaar om gepersonaliseerde donateursverzoeken te versturen. Deze berichten zijn gebaseerd op de interesses van de individuele donateur. Met onze huidige oplossing kunnen we dat eindelijk realiseren.ā€

Pragmatische communicatie

ā€œDe implementatie is voor ons heel goed verlopenā€, vertelt Handgraaf. ā€œCobra is een fijne, nuchtere partij. Ze maken het verschil met hun pragmatisch communicatie. Ze begrijpen goed wat wij willen en laten ons geduldig zien hoe we zaken zelf kunnen oppakken. Het is heel belangrijk voor ons om handelingen zelf te kunnen verrichten, dus dat waardeer ik enorm. Voor het komende jaar hebben we een supportcontract, dus voorlopig blijven we zeker met hen werkenā€, zegt Handgraaf.